Типове обяви
Страницата с резултатите от търсенето съдържа два типа обяви:
- ТОП обяви. Това са обявите, за които продавачите плащат за промотиране с промо услугата „ТОП обява“.
- Органични обяви. Те включват:
a. обявите, за които продавачите плащат за промотиране с промо услугата „Обнови“;
b. обявите, които не са промотирани с промо услуга.
На страницата с резултатите от търсенето има фиксиран брой позиции за ТОП обяви и органични обяви. Обикновено разпределението е 3 ТОП обяви на всеки 10 органични.
Всеки ден в OLX има хиляди ТОП обяви, така че се налага известен подбор. Нашият алгоритъм идентифицира обявите, които съответстват на въведения израз за търсене и след това сортира резултатите от търсенето. Вземат се предвид две различни неща, за да се определят най-подходящите ТОП обяви:
- Сравнява доколко изразът за търсене съответства на заглавието и параметрите на обявата (като местоположение, категория, размер, цвят и т.н.). Напр. ако търсиш „червена блуза“ и в заглавието на обява присъства „червена блуза“ и/или за параметъра „Цвят“ е посочено „червен“, тя ще заеме по-висока позиция в резултатите от търсенето, отколкото обява, която не съдържа тези думи.
- Преценява коя категория съответства най-точно на израза за търсене. Напр. ако потребителят търси „пералня“, нашият алгоритъм ще прецени, че търси обява в категорията „Домакински уреди“. Ще бъдат показани и ТОП обявите от категория „Ремонт на битова техника“, но те ще заемат по-ниска позиция.
Ако дадена ТОП обява е избрана от нашия алгоритъм, има вероятност да я видиш два пъти: като ТОП на една страница и като органична обява на друга (или по-надолу, ако използваш мобилното ни приложение).
Ако дадена ТОП обява не е избрана от нашия алгоритъм, все пак може да я видиш на позиция, предназначена за органична обява.
Типове сортиране
Може да сортираш органичните обяви по 4 различни начина:
Препоръчано (избрано по подразбиране)
Този тип сортиране използва нашия алгоритъм за изкуствен интелект и методология за подреждане, за да ти покаже обяви, които са релевантни за твоето търсене. При всяко твое търсене този алгоритъм:
- Намира набор от обяви и идентифицира връзката между ключовите думи в твоето търсене и ключовите думи в заглавието, параметрите и описанието на обявите
- Оценява обявите спрямо релевантността им за търсенето
- Подрежда и сортира обявите една под друга в списък
Ето и някои от критериите, които нашият алгоритъм взема предвид при определянето на релевантността:
- Сходство между това, което си написал при търсенето, и написаното в заглавието и описанието на обявата
- Взаимодействие на предишните потребители с обявата
- Дата на създаване на обявата
- Дата на прилагане на промо опция „Обнови“ за обявата
- Дали обявата принадлежи към категория, която е релевантна за търсенето ти (в случай че не посочиш такава)
- Разстояние между посоченото местоположение и това на обявата
- Състояние на артикула (нов или използван)
- Тип продавач (бизнес или частно лице)
В зависимост от категорията, в която търсиш, различните критерии може да допринесат за увеличаване или намаляване на крайната оценка на релевантността.
Колкото по-висока е оценката за релевантност > толкова по-релевантна е обявата за твоето търсене > толкова по-вероятно е да се заинтересуваш от нея > толкова по-високо е показана в резултатите от търсенето.
Тази методология за подреждане се отнася само за органични обяви и ги помества на позиции, които не са предназначени за ТОП обяви и реклами на трети страни.
Най-ново
С този тип сортиране можеш да подредиш обявите според това колко скоро са били публикувани в OLX. Сортирането може да се повлияе от:
- Датата на създаване на обявата
- Датата на прилагане на промо услуга „Обнови“ за обявата
- Датата на повторно активиране на обявата след изтичането ѝ
- Датата на (автоматично) подновяване на обявата
Всички тези дати се изчисляват до секунда.
Най-евтино и най-скъпо
С тези два типа сортиране може да подредиш обявите от най-евтината до най-скъпата и обратно. В случай на обяви с напълно еднакви цени първо се показва по-скорошната.
В някои категории този тип сортиране може да не е наличен или да е под друга форма. Например в категория Работа“ може да има опция резултатите да се сортират според предлаганата заплата.
Разширения на търсенето
Когато няма резултати от търсенето или когато стигнеш до края им, понякога прилагаме така наречените „разширения на търсенето“. Имаме няколко типа:
- Синоними: Търсим синоними на думата, която си въвел. Например, ако търсиш „playstation“, ще ти покажем резултати и за „ps4“.
- Разстояние: След като ти покажем всички резултати от посоченото местоположение, показваме резултати и от други места.
- Категория: Ако търсенето ти е по-релевантно за категория, различна от посочената, търсим резултати и в нея. Например, ако търсиш „iPhone“ в категория „Автомобили“, ще ти покажем резултати и за „iPhone“ в категория „Телефони“.
- Проверка за правопис: Ако в търсенето ти има грешно изписана дума, ще се опитаме да я поправим и ще покажем резултатите за нея. Например, ако търсиш „playstatien“, ще ти покажем резултати за „playstation“.
- Последна възможност: Ако нито едно от разширенията не даде резултат, ти показваме обяви, които не са релевантни за твоето търсене, но са свързани с обяви, които си разглеждал преди.
При всяко разширяване на резултатите винаги ще те информираме, че сме променили критериите ти за търсене, с банер като този:
Пояснените по-горе правила за сортиране важат и за нашите разширения на търсенето. Единственото изключение е „разстоянието“. В този случай обявите се подреждат според това колко близко е местоположението им в сравнение с това, което ти си избрал при търсенето.
Коментари
0 коментара
Статията е затворена за коментари.